اخبار عینک

از عینک دودی های قدیمی تا عینک آفتابی های امروزی

عـيـنــك آفتابی كــالايــي اســت كـه افراد مختلفی در فروش آن دخـالـت دارنـد، طوري كه در حال حاضر این کالا در بساط خـــرازيها، دستفـروشی‌ ها و لوازم آرایشی فروشان وجود دارد و این امر موجب شده تا این کالا سکه را در جیب سودجویان سرازیر کند.

از عینک دودی های قدیمی تا عینک آفتابی های امروزی

مشهد – خبرگزاري مهر: عـيـنــك آفتابی كــالايــي اســت كـه افراد مختلفی در فروش آن دخـالـت دارنـد، طوري كه در حال حاضر این کالا در بساط خـــرازيها، دستفـروشی‌ ها و لوازم آرایشی فروشان وجود دارد و این امر موجب شده تا این کالا سکه را در جیب سودجویان سرازیر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، همواره با آغاز فصل گرما بازار استفاده از عینک آفتابی داغ می شود و برخی از افراد سودجو از این بازار داغ سو استفاده می کنند و به شکل های مختلف سودهای کلان و نجومی را بدست می آورند طوری که در حال حاضر این افراد مارک های تقلبی عینک آفتابی را با بالاترین قیمت ممکن به فروش می رسانند و مصرف کننده نیز بدون هیچ اطلاعی به راحتی اقدام به خرید عینک های تقلبی می کند.

چند سالی است که عينك‌هاي آفتابي غیر استاندارد به دليل گسترش و استقبال مردم توسط برخی از افراد سودجو به فروش می رسد طوری که اکنون عينك‌هاي آفتابي فاقد استاندارد به راحتی روانه بازار می شود و آسيب‌هاي وارده به چشم مصرف‌كنندگان را روز به روز افزایش می دهد.

عينك‌هاي آفتابی ارزان قیمت خطر بزرگي بـــراي حس بينايي است

بسیاری از متخصصان چشم اعتقاد دارند که عينك‌هاي ارزان نـه تـنها براي چشم سودي ندارد بلكه خطر بزرگي بـــراي حـــس بــيــنــايــي بــه حـســاب مــي‌آيـد چرا که بی تردید قرار گـــرفــتــن چــشـم در بـرابـر نـور  بـه مـراتـب بـهـتـر از اسـتـفـاده از عينك‌هاي غيراستاندارد است.

یک متخصص چشم در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر در کار فروش عینک های آفتابی افراد بسیاری دخالت می کنند در حالی که هر نهادي نبايد در كاري كـــه جــزء وظــايـفـش نيسـت دخـالـت كنـد چرا که این عامل باعث شده تا سلامت چشم شهروندان به خطر بیفتد.

مریم پوریا ادامه می دهد: فرهنگ استفاده از عينك آفتابي در ميان مردم بـسيار بد جا افتاده و بيشتر افراد جامعه ترجیح می دهند با کمترین هزینه از عینک آفتابی برای كلاس گذاشتن استفاده ‌كنند اما در حقیقت یک عینک آفتابی تقلبی هیچ گاه نمی تواند چشم را در برابر پرتو‌هاي مضر خورشيد محافظت کند بنابراین موجب می شود چشم آسيب های جدی ببیند.

عینک آفتابی استاندارد جلوی 99 درصد از اشعه‌های ماورای بنفش را می گیرد

وی می افزاید: یک عینک آفتابی خوب و استاندارد باید بتواند جلوی 99 درصد از اشعه‌های ماورای بنفش را بگیرد و بلوکه کند.

وی عنوان می کند: در صورت استفاده از عینک های تقلبی چشم‌ها باز شده و اشعه ماورای بنفش به چشم ها وارد می شود و یا اینکه مصرف کننده به قرمزی و پف چشم مبتلا می شود که در این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری را به چشم‌ها وارد می کند.

این متخصص چشم تصریح می کند: استفاده از عینک آفتابی مناسب و استاندارد در شرایطی که نور آفتاب شدید است، سبب بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم می‌شود اما در مقابل استفاده از عینکهای تقلبی سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبکیه اشاره کرد.

ابتلا به آب مروارید

پوریا بیان می کند: در صورتی که از عینک های آفتابی مرغوب استفاده نشود و یا به استفاده از این کالا اصراری نداشته باشیم آنگاه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در زیر نور شدید آفتاب قرار گرفته و احتمال ابتلا به آب مروارید را بسیار افزایش می دهد.

وی یادآور می شود: در یک روز آفتابی در فصل تابستان میزان نوری که به چشم می رسد 50 برابر بیشتر از نور داخل اتاق است و این میزان نور برای سلول های مخروطی دریافت کننده نور و سلول های تشکیل دهنده تصویری در شبکیه کاملا مضرر است.

وی می گوید: اشعه فرابنفش خورشید حاوی انرژی بیشتری نسبت به سایر اشعه های نورخورشید است و ساختارهای مختلف چشم از جمله قرنیه و شبکیه را تخریب می کند.

فروش و عرضه عینک های فاقد استانداردهای لازم

یک فروشنده عینک های آفتابی در زمینه دخالت دستفروشان در عرضه عینک های آفتابی می گوید: در زمینه فروش عینک های آفتابی افراد مختلفی دخالت می کنند طوری که امروزه از خرازی ها، لوازم آرایشی فروشان و بساطی های خیابان نیز می توان این عینک ها را خریداری کرد و این امر به هیچ به وجه به نفع مصرف کننده نیست.

آرش صداقت ادامه می دهد: فروش و عرضه عینک های فاقد استانداردهای لازم نه تنها به سلامت چشم کمکی نمی کند بلکه خطر ابتلا به بیماری های گوناگون چشمی را در افراد افزایش می دهد.

وی تاکید می کند: اکثر مردم نسبت به شناسایی عینک آفتابی اصل آگاهی ندارند و اغلب ممکن است بین 300 تا یک میلیون تومان نیز برای عینک آفتابی هزینه کنند اما به دلیل تقلبی بودن و ناآگاهی چشم آنان در برابر آفتاب محافظت نمی شود.

فروش عینک آفتابی با مارک های معرف از 25 تا 40 میلیون تومان

وی با اشاره به گرانترین عینک های معمول بازار بیان می کند: گرانترین عینک های معمول بازار حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان قیمت دارند دارند که البته این نوع از عینک های مارک هستند و سلامت چشم افراد را تضمین می کند.

وی ادامه می دهد: عینک هایی که مارک های بسیار معروفتری دارند از ۲۵ میلیون تومان تا ‌حدود ۴۰ میلیون تومان نیز در بازار وجود دارد و این نوع از عینک ها بیشتر با سفارش مشتری از تهران و کشورهای همسایه خریداری می شود.

یکی دیگر از فروشندگان عینک های آفتابی نیز می گوید: عینک های آفتابی تقلبی کار و بار سودجویان را سکه کرده و این امر سلامت چشم افراد جامعه را به مخاطره انداخته است به گونه ای که امروزه بیشتر شهروندان به دلیل ناآگاهی نسبت به عینک های تقلبی در دام این افراد سودجو قرار می گیرند.

سعید صامتی ادامه می دهد: سودجویان همواره ادعا می کنند که مارک های تقلبی عینک آفتابی را از کشورهای ترکیه، دبی و چین خریداری کرده اند تا مشتری پول بیشتری بایت عینک بپردازد.

بهترین جنس برای لنز عینک آفتابی پلی کربنات است

وی می افزاید: در حقیقت گاه مشتری تا سقف 3 میلیون تومان نیز بابت یک عینک پول پرداخت می کند اما متوجه نیست که مارک عینک تقلبی است و به هیچ وجه شکل و شمایل عینک به گونه ای نیست که تا 3 میلیون تومان ارزش داشته باشد.

وی در خصوص رنگ های عینک آفتابی بیان می کند: برای افراد نزدیک بین رنگ های گرم برای افراد دوربین رنگ زرد و سبز و برای افراد آستیگماتیست رنگ خاکستری و زرد کهربایی مناسب است.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب یک عینک آفتابی می گوید: عینک آفتابی را نباید با توجه به شکل ظاهری آن خریداری کرد و در انتخاب عینک باید نیازهای بینایی، مشخصات چشمی و آناتومیکی و ابعاد صورت مدنظر قرار بگیرد.

این فروشنده تصریح می کند: بهترین جنس برای لنز عینک آفتابی پلی کربنات است چرا که پایداری فیزیکی خوبی دارد به طوری که می توان در عینک های ایمنی نیز از آن استفاده کرد.

صامتی عنوان می کند: معمولا عینک های ساخته شده از پلی کربنات دارای روکش هایی هستند که شرایط طیفی مناسبی را ایجاد می کند و در مقابل لنزهایی که روکش فلزی دارند تنها جنبه تزئینی داشته و در جذب اشعه فرابنفش نقش خاصی ندارد.

وی در خصوص گرایش مردم نسبت به عینک های آفتابی اظهار می کند: تا 10 سال گذشته گرایش نسبت به عینک آفتابی که در آن موقعه بیشتر به عینک دودی معروف بود تنها به صرف کلاس گذاشتن استفاده می شد اما رفته رفته بسیاری از مردم برای پوشاندن چشم خود در برابر آفتاب نسبت به خرید این کالا اقدام کردند.

از عینک دودی های قدیمی تا عینک آفتابی های امروزی

وی معتقد است، امروز کمتر کسی است که با عینک آفتابی آشنا نباشد چرا که در حال حاضر اغلب افراد جامعه از پیر و جوان از عینک استفاده می کنند اما هنوز نسبت به کیفیت آن آگاهی ندارند.

وی یادآور می شود: از عینک دودی های قدیمی تا عینک آفتابی های امروزی روزهای بسیاری سپری شده زیرا در گذشته عینک دودی ها تنها بر چشم بازیگران مشهور و هالیوودی تنها به صرف متمایز بودن مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه باتوجه به اهمیت محافظت چشم در برابر آفتاب عینک های آفتابی مورد توجه تمامی افراد جامعه است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *