اخبار عینک

عينک باعث تغيير حالت و گود افتادن چشم‌ها نمي‌شود

يک متخصص و جراح چشم گفت: برخلاف تصور مردم از نظر علمي به هيچ وجه ثابت نشده که استفاده از عينک موجب تغيير در حالت چشم يا تغيير در رنگ پوست اطراف چشم و گود افتادن آن شود. دکتر عليرضا کشتکار جعفري جراح استرابيسم و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران، در خصوص تأثير عينک در انحراف چشم تصريح کرد: در بعضي مواقع عينک غير از واضح کردن تصوير بر روي شبکيه، بعضي از انواع انحراف چشم را هم درمان مي‌کند. وي در ادامه افزود: البته استفاده نادرست و نابه‌جا از عينک هم مي‌تواند باعث انحراف چشم شود ولي اين اتفاق در موارد بسيار نادر است. دکتر كشتكار جعفري در خصوص علت تجويز عينک گفت: در اکثريت موارد هنگامي که اختلال در ديد وجود داشته باشد و علت اين اختلال اشکال در سطوح منکسر کننده (برگشت دهنده نور) و يا شکست دهنده نور باشد عينک تجويز مي شود.

عينک باعث تغيير حالت و گود افتادن چشم‌ها نمي‌شود

يک متخصص و جراح چشم گفت: برخلاف تصور مردم از نظر علمي به هيچ وجه ثابت نشده که استفاده از عينک موجب تغيير در حالت چشم يا تغيير در رنگ پوست اطراف چشم و گود افتادن آن شود.
دکتر عليرضا کشتکار جعفري جراح استرابيسم و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران، در خصوص تأثير عينک در انحراف چشم تصريح کرد: در بعضي مواقع عينک غير از واضح کردن تصوير بر روي شبکيه، بعضي از انواع انحراف چشم را هم درمان مي‌کند.
وي در ادامه افزود: البته استفاده نادرست و نابه‌جا از عينک هم مي‌تواند باعث انحراف چشم شود ولي اين اتفاق در موارد بسيار نادر است.
دکتر كشتكار جعفري در خصوص علت تجويز عينک گفت: در اکثريت موارد هنگامي که اختلال در ديد وجود داشته باشد و علت اين اختلال اشکال در سطوح منکسر کننده (برگشت دهنده نور) و يا شکست دهنده نور باشد عينک تجويز مي شود.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران عينک را وسيله‌اي فقط براي بهتر ديدن دانست و افزود: استفاده از عينک باعث تغيير در شماره چشم نمي شود بلکه تنها براي بهتر ديدن به کار برده مي شود و تغييري در ساختمان چشم ايجاد نمي‌کند.
وي در ادامه افزود: البته استفاده از عينک براي کودکان در صورت لزوم بايد تجويز شود. چون تجويز عينک باعث رشد طبيعي سيستم بينايي کودک خواهد شد در حالي که در بزرگسالان اين چنين نيست. بنابراين کودکان حتماً بايد در صورت لزوم از عينک استفاده کنند.
اين متخصص و جراح چشم در مورد به کار بردن لنز به جاي عينک گفت: استفاده از لنز ممکن است عوارضي را در پيش داشته باشد و در موارد خيلي استثنايي استفاده از آن توصيه مي‌شود.
وي در پايان تصريح کرد: هنگامي که نمره چشم‌ها تفاوت زيادي با هم دارند براي جلوگيري از اختلال در اندازه تصوير از لنز استفاده مي شود، ولي استفاده از عينک به مراتب بهتر از لنز است.

منبع (منابع):

اپتومتریست به نقل از ایسنا

مطالب مرتبط:

رفع عيوب انكساري چشم با عينك در مقايسه با لنز عوارض كمتري دارد

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *