اخبار عینک

عینک آفتابی استاندارد بخرید

دکتر مسعود صالحی پور فوق تخصص شبکیه چشم با اشاره به فصل تابستان و استفاده از عینک آفتابی گفت:

«عینک آفتابی‌ای استاندارد است که اشعه زیر طول موج 400 نانومتر را جذب کند.

همچنین باید به طور کامل چشم را بپوشاند و 80 درصد نوری را که به چشم می تابد جذب کند.

در خصوص رنگ عینک آفتابی باید گفت، بهترین رنگ برای عینک آفتابی رنگ قهوه ای و مشکی است.

سایر رنگ ها به جز رنگ آبی ممنوعیتی برای استفاده ندارند، زیرا عینک های آفتابی با رنگ آبی به علت عدم جذب مناسب اشعه باعث آسیب به چشم می شوند و استفاده از آنها نه تنها هیچ اثر مثبتی در جذب اشعه ندارد، بلکه اثرات معکوس نیز خواهد داشت. لذا توصیه می شود که از عینک های آفتابی با رنگ آبی استفاده نشود.

مردم باید آگاه باشند که قیمت در تعیین عینک آفتابی مناسب هیچ نقشی ندارد، بسیاری از عینک های آفتابی با قیمت های مناسب نیز، قابلیت جذب اشعه UV را دارند. البته عینک های ارزان قیمت نیز مناسب نیستند.

عدم استفاده از عینک آفتابی و یا استفاده از عینک آفتابی نامناسب شانس ابتلا به بیماری های چشمی مانندآب مروارید،پیر چشمی وآسیب قرنیه را افزایش می دهد

توصیه می‌شود افراد برای تهیه عینک‌‌های آفتابی استاندارد تنها به مراکز اپتومتری که از سوی وزارت بهداشت مجوز دارند مراجعه کنند

محمد آقازاده‌امیری، رئیس انحمن علمی اپتومتری ایران نیز در این باره می گوید:

«بیشترین تابش اشعه UV خورشید بین ساعت 10 صبح تا 14 بعداز‌ظهر است. لذا همیشه و به خصوص در این ساعات باید برای جلوگیری از ورود این اشعه به چشم، از عینک‌آفتابی استفاده کرد.

عینک‌آفتابی استاندارد باید UV 400 داشته باشد و در افرادی که چشم‌های ضعیفی ندارند، باید نور 10 تا 30 درصد به چشم آنها برسد. هر چه قدر عینک‌آفتابی تیره‌تر باشد، نور کمتری از آن عبور خواهد کرد.

عینک آفتابی استاندارد باید از زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ها را پوشش دهد.

توصیه می‌شود عینک‌های آفتابی از مراکز معتبر تهیه شود، چرا که خرید عینک آفتابی از دستفروشان تنها موجب آسیب رسیدن به چشم‌ها می‌شود.

اگر انگشت خود را روی شیشه عینک آفتابی بکشیم و در این حال شیشه به داخل فرو برود، متوجه خواهیم شد که عینک آفتابی غیراستاندارد است.

از علائم عینک‌‌های آفتابی غیراستاندارد می‌توان به سوزش، خارش، خشکی چشم و پستی و بلندی دید و سردرد اشاره کرد.

دستفروشان و بعضی از مراکزی که اقدام به فروختن عینک‌های آفتابی می‌کنند، از دستگاه‌های UV سنج نیز استفاده می‌کنند و افراد بر این باورند که عینک آفتابی ضد UV خریده‌اند. ولی در حقیقت این دستگاه‌ها قلابی بوده و پس از مدتی UV عینک از بین می‌رود.

توصیه می‌شود افراد برای تهیه عینک‌‌های آفتابی استاندارد تنها به مراکز اپتومتری که از سوی وزارت بهداشت مجوز دارند مراجعه کنند.

بعضی از مراکز ارائه عینک‌های آفتابی از وزارت بازرگانی مجوز دارند، ولی عینک‌های آفتابی مناسب با چشم افراد را ارائه نمی‌دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *