اخبار عینک

عینک های آسیب زا

عینک های دودی با یک قرن قدمت در ایران هنوز جنبه تزئینی خود را حفظ کرده و عمده طرفداران مد یا اغلب افرادی که برای پیشگیری از آسیب نور خورشید از آن بهره می گیرند، از لطمات جبران ناپذیر این وسیله اطلاع ندارند.

عینک های آسیب زا / رها از نظارت ها

مشهد – ایرنا – عینک های دودی با یک قرن قدمت در ایران هنوز جنبه تزئینی خود را حفظ کرده و عمده طرفداران مد یا اغلب افرادی که برای پیشگیری از آسیب نور خورشید از آن بهره می گیرند، از لطمات جبران ناپذیر این وسیله اطلاع ندارند.

به گزارش ایرنا، جوانان سال ها قبل به تقلید از اکتورهای سینما، عینک های دودی بر چشم می گذاشتند، اما اندک اندک مردم به کاربرد اصلی آن پی بردند و به جای اینکه در مهمانی ها و پارتی های شبانه بر چشم بگذارند، در روزهای آفتابی و در مقابل نور شدید خورشید و همچنین در مواقع رانندگی استفاده می کردند.

در گذشته به علت گرانی عینک های آفتابی اصل با برندهای معتبر، این وسیله به صورت محدود و در مغازه های لوکس و بالای شهر به فروش می رسید و خریداران آن ها عمدتا اقشار مرفه جامعه بودند اما امروز از دستفروشان کنار خیابان گرفته تا مغازه های خرازی، ادکلن فروشی ، دکه های کوچک داخل پاساژها و غیره عینک آفتابی تقلبی با رنگ های مختلف را می فروشند.

متاسفانه هنوز مردم از معایب استفاده از عینک های آفتابی تقلبی بی اطلاع هستند و بیشتر افرادی که عینک آفتابی بر چشم می گذارند، نوع تقلبی آن را ارزان می خرند اما به خیال اینکه هزینه زیادی نکرده اند، راه ورود آسیب به چشم خود را هموار می سازند زیرا نه تنها نور آفتاب از شیشه های دودی این عینک ها راحت عبور می کند و بر چشم تاثیر می گذارد بلکه سلامت افراد را خطر می اندازد.

در این میان تنها افراد محدودی از عینک های آفتابی بهره مطلوب می برند که به مغازه های معتبر مراجعه و نوع اصلی آن را با برندهای شناخته شده به قیمت گزافی خریداری می کنند در حالی که اغلب مردم بضاعت مالی برای خریداری آن را ندارند و به همان عینک های دودی بی فایده اکتفا می کنند.

آنچه از ظواهر امر پیداست نظارت بهداشتی و بازرسی درست بر عینک های آفتابی در بازار اعمال نمی شود زیرا نه تنها از سوی مسوولان مربوطه اطلاع رسانی و آموزشی به شهروندان به منظور استفاده صحیح از عینک ها ارائه نمی شود بلکه این وسیله به وفور در هر مغازه و دکه و بازاری یافت می شود.

در این نوشتار به سراغ یکی، دو تن از پزشکان و اپتومتریست های کشور رفتیم تا تاثیرات استفاده از عینک های دودی تقلبی را بر چشم جویا شویم.

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری استان های خراسان در این باره به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: پوست و چشم دو قسمت از بدن هستند که در معرض آسیب اشعه ماوراء بنفش قرار داشته و باید محافظت شوند.

ˈمحمود اثنی عشریˈ افزود: از طریق عینک های آفتابی و فتوکروم می توان از ورود اشعه ماوراء بنفش به چشم جلوگیری کرد، زیرا این اشعه باعث ایجاد بیماری آب مروارید و اختلال در شبکیه چشم می شود.

وی با بیان اینکه اشعه ماوراء بنفش (UV) بر اساس طول موج به سه نوع

(A.B.C) تقسیم می شوند، افزود: اشعه ماوراء بنفش ˈBˈ برای بدن مضر بوده اما دو نوع دیگر جذب شده و خطری برجای نمی گذارند.

وی گفت: اشعه ماوراء بنفش ˈCˈ توسط لایه اتمسفر جذب شده و به فضا نمی رسد و اشعه ماوراء بنفش ˈAˈ توسط چشم و برخی از مکانیسم های بدن جذب می شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از عینک آفتابی در زمان تابش آفتاب، کنار ساحل، ورزش در آب، برف، ارتفاعات و مصرف برخی از داروهای چشمی که چشم را به نور حساس می کنند، مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه استفاده از عینک آفتابی حتی در هوای برفی به دلیل انعکاس زیاد اشعه ماوراء بنفش نیز توصیه می شود، افزود: در هنگام بارش برف ممکن است آفتاب دیده نشود، ولی در این زمان انعکاس اشعه ماوراء بنفش زیاد بوده و تخریب بیشتری دارد.

مسوول کمیته علمی انجمن اپتومتری استان های خراسان گفت: عینک های آفتابی در سال های اخیر از فهرست کالاهای طبی خارج شده اند، به این علت هیچ نظارت بهداشتی و درمانی بر فروش آنها اعمال نمی شود.

ˈسعید شاهپریˈ افزود: عینک های آفتابی به لحاظ نوع عدسی و فرم باید استانداردهای خاص خود را داشته باشند و در غیر اینصورت نه تنها باعث پیشگیری از مضرات آفتاب نمی شوند، بلکه ضایعات بسیاری را برای چشم فرد نیز به دنبال دارند.

وی اظهار داشت: یک عینک آفتابی مانند عینک طبی باید توسط اپتومتریست ( کارشناس بینایی سنجی) یا چشم پزشک تجویز شود و از طریق یافته های علمی باید نوع عدسی، رنگ عدسی و یو.وی( اشعه ماوراء بنفش) عینک آفتابی برای هر فرد تعیین شود.

این کارشناس بینایی سنجی گفت: اکنون وجود جنس های تقلبی با استانداردهای پایین از سویی و اقبال عمومی به خرید این عینک ها از سوی دیگر، مهم ترین چالش ها در حوزه عینک های آفتابی به شمار می روند.

به گفته وی، بررسی های انجام شده نشان داده است که بسیاری از عینک های آفتابی موجود در بازار حتی از 10 درصد استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

شاهپری بیان کرد: به دلیل اینکه عینک آفتابی از فهرست کالاهای طبی خارج شده است و زیر پوشش نظارت های وزارت بهداشت نیست، خرید و فروش آن همانند پوشاک می باشد و هر فردی می تواند بدون اطلاعات لازم و کافی مبادرت به فروش آن کند.

مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط فعلی کشور، بینش علمی در زمینه استفاده از عینک های آفتابی وجود نداشته و تصمیم گیرندگان حوزه تجاری نیز نسبت به این موضوع آگاه نیستند.

دکتر ˈابراهیم جعفرزاده پورˈ افزود: عینک های آفتابی در سال های اخیر به دنبال نوسانات در نرخ ارز از لیست کالاهای بهداشتی خارج شد و در زمره کالاهای لوکس قرار گرفت که این مساله سبب سودجویی برخی و از بین رفتن نظارت ها در زمینه مصرف و نوع استفاده از آن شد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که امروز استفاده از عینک های آفتابی برای کودکان و بزرگسالان به منظور پیشگیری از بیماریهای چشمی مانند آب مروارید ضروری است زیرا اشعه ماوراء بنفش عدسی چشم را به تدریج ضعیف می کند.

وی با تاکید بر اینکه عینک های آفتابی باید از فهرست کالاهای لوکس خارج شود، افزود: مسوولان در زمینه قراردادن عینک های آفتابی در لیست کالاهای لوکس و خارج کردن آن از لیست کالاهای بهداشتی، با کارشناسان علمی مشورتی نداشتند.

جعفرزاده پور اظهار داشت: هم اینک به علت فقدان نظارت های لازم، افرادی که اقدام به وارد کردن عینک های آفتابی به کشور می کنند به استانداردهای مربوطه توجهی ندارند و عینک هایی را وارد می کنند که بیشتر مورد اقبال مشتریانشان به لحاظ ظاهری قرار گیرد.

مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای عینک آفتابی براساس شاخص های موسسه بین المللی ایزو ، 14 استاندارد تعیین شده که از جمله می توان به جنس عدسی، تاثیر پذیری نسبت به شرایط محیطی، مقاومت مکانیکی و مقاومت الکترو مغناطیسی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: امروز ورود عینک های آفتابی با استانداردهای لازم ضروری است و از دست اندرکاران می خواهیم که هر چه زودتر این عینک ها را از فهرست کالاهای لوکس خارج کرده و در فهرست کالاهای بهداشتی قرار دهند.

رییس اتحادیه عینک فروشان مشهد نیز به عنوان یک ارگان نظارتی متولی در بخش فروش عینک های آفتابی به خبرنگار ایرنا گفت: عینک های آفتابی تقلبی و بعضا کپی از مارک های معتبر در بازار مشهد بسیار زیاد است و مردم نیز اغلب برای اینکه ارزان خرید کنند از این عینک ها استفاده می کنند.

ˈاحمد جهانیˈ با بیان اینکه ایران عینک آفتابی تولید نمی کند و همه عینک های موجود وارداتی است، افزود: عمده عینک های آفتابی در بازار مشهد که کپی برندهای اصلی است، وارداتی از کشور چین می باشد.

وی بیان کرد: صنف عینک فروشان مشهد که 240 مغازه عینک فروشی با جواز کسب را در این شهر زیر پوشش دارد، تنها متولی نظارت اولیه بر قیمت و کیفیت عینک ها و رسیدگی به شکایات مربوطه در این زمینه است.

او اظهار داشت: عینک های آفتابی که کپی برندهای خارجی هستند و در بازار به وفور یافت می شوند، با قیمت پایین تر و بدون خدمات پس از فروش عرضه می گردند.

وی بیان کرد: تنها راه تشخیص عینک آفتابی اصلی از کپی، خدمات پس از فروش آن می باشد که شامل شیشه های اضافی و برخی لوازم دیگر است و فروشنده به مشتری ارایه می دهد.

وی گفت: عینک های آفتابی کپی که در بازار وجود دارد اغلب استاندارد است اما اصل نیست و ملاک اصل بودن عینک ها داشتن خدمات پس از فروش آن ها است.

رییس اتحادیه صنف عینک فروشان مشهد، اظهار داشت: مردم برای اینکه عینک های اصلی با برندهای معتبر مانند ˈمرسدس بنز یا پلیسˈ را بخرند از مغازه هایی خرید کنند که پروانه کسب داشته یا شاخص باشند.

جهانی افزود: قطعا مغازه ای که داخل یک پاساژ است عینک های آفتابی اصل را عرضه نمی کند چون مشتری آن را ندارد بلکه مغازه های حاشیه خیابان های بالای شهر و مناطق سرشناس هستند که مطابق با هزینه ای که برای راه اندازی مغازه عینک فروشی خود کرده اند، عینک های گران با برندهای معتبر را می فروشند و مشتری خود را نیز دارند.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام گرفته از سوی اتحادیه صنف عینک فروشان مشهد به همه صاحبان مغازه های داری پروانه کسب در شهر پیامک ارسال شده که هنگام ارائه کالا و خدمات به مشتریان ملزم به ارایه فاکتور آرام دار و ممهور به مهر با قیمت و مشخصات عینک (اصل و کپی بودن) هستند.

او افزود: در آینده نزدیک از طریق روزنامه ها و جراید به صورت رسمی این مطلب به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عینک های آفتابی که همه وارداتی از کشورهای دیگر است مشمول طرح شبنم و درج کد مبنی بر غیرقاچاق بودن کالا نمی شود.

ˈناصر نقیبیˈ افزود: معمولا مغازه داران عینک فروشی از بنکداران عینک ها را خریداری می کنند و حوزه نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت فقط به بررسی فاکتور خرید آنها ختم می شود و نمی تواند نظارتی بر قاچاق بودن کالا یا کیفیت آنها داشته باشد.

وی اظهار داشت: در بازرسی های انجام طی دو سال اخیر در مشهد، به 20 هزار و 381 مورد تخلف مبنی بر گران فروشی در بخش فروش عینک های آفتابی رسیدگی شده است.

با توجه به صدمات وارده ناشی از عینک های دودی به نظر می رسد اطلاع رسانی و نظارت بر عرضه این محصول در بازار به ارتقای سلامت شهروندان کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *