اخبار عینک

ضرورت استفاده از عینک آفتابی/ بروز آب مروارید از مضرات اشعه

ضرورت استفاده از عینک آفتابی/ بروز آب مروارید از مضرات اشعه UV

دبیر پانزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران، هدف استفاده از عینک آفتابی را جلوگیری از تابش مستقیم اشعه UV به بافتهای چشم عنوان کرد و افزود: نفوذ این اشعه به بافتهای نرم چشم، از عوامل اصلی بروز آب مروارید زودرس است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا زرین روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری پانزدهمین کنگره سراسری علمی اپتومتری ایران، افزود: این کنگره دارای 12 امتیاز بازآموزی برای اپتومتریست‌ها و 6 امتیاز بازآموزی برای عینک‌سازان مجاز خواهد داشت.

وی از برگزاری دو کارگاه ساخت و فیتینگ لنز و بینایی و سالمندی در این کنگره خبر داد و گفت: سالمندان از جمله گروههای جامعه هستند که نیازمند ارائه خدمات بینایی ویژه‌ای هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلالات دید دو چشمی در اطفال را محور دیگر برگزاری این کنگره برشمرد و افزود: قانون، تکلیف آموزش مداوم را برای عینک ‌سازان مشخص کرده و از سال 1375 سازندگان عینک طبی نیز مشمول آموزشهای مداوم قرار گرفتند.

وی با اعلام اینکه انجمن علمی اپتومتری ایران، آموزش عینک سازان طبی را از کنگره امسال در برنامه‌های خود قرار داده است، گفت: در حال حاضر کارخانه های تولید عدسی در کشور از تمامی ظرفیت خود برای تامین نیاز بازار استفاده نمی کنند.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران با تاکید بر ضرورت آموزش همگانی در خصوص کیفیت کالاهای مرتبط با چشم، افزود: یکی از مشکلات ما در تجهیز عینک، تبلیغات خلاف واقع، تجویزهای نابجا و دخالتهای بی‌مورد در امور پزشکی است.

زرین با اشاره به اینکه راهکار اصلاح این مشکلات آموزش است، گفت: عینک ‌سازان و متخصصان بایستی دوره‌های آموزش مداوم را بگذرانند و سیستمهای نظارتی در وزارت بهداشت تقویت شوند.

وی ادامه داد: بحث انتخاب فریم عینک یک مقوله تجاری و بازاری نیست و اپتومتریست‌ها از نظر علمی این صلاحیت را دارند که تعیین کنند، یک بیمار با چه شرایطی می‌تواند فریم مناسب خود را انتخاب کند.

زرین با بیان اینکه لازم است در بحث ساخت و ارائه خدمات اپتیکی، حاکمیت بالینی اعمال شود، اظهار کرد: توجه به فاصله اپتیکی دو چشم یک مورد ساده اما ضروری در ساخت عینک طبی به شمار می‌رود، در صورتی که عینک‌سازان این موارد علمی را در نظر نمی‌گیرند. باید در نظر داشت که ابتدا رعایت مسائل فنی و سپس زیبایی لازم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عینکهای آفتابی نیز گفت: هدف استفاده از عینک آفتابی این است که اشعه UV که به میزان فراوان در محیط وجود دارد، کمتر به بافتهای نرم داخل چشم نفوذ کند، زیرا این اشعه بسیار سریع جذب این بافتها شده و به تدریج باعث کدورت آنها می‌شود. درواقع نفوذ اشعه UV به بافتهای نرم داخل چشمی، از عوامل اصلی بروز آب مروارید زودرس است.

وی اضافه کرد: همچنین عینک آفتابی و تنظیم نور ورودی به چشم کمک می‌کند. استفاده از عینکهای آفتابی غیراستاندارد پتانسیلهای بینایی را کاهش می‌دهد.

زرین با اشاره به اینکه اشعه ماورای قرمز نیز می‌تواند اثرات مخربی بر روی چشم داشته باشد، گفت: البته حجم این اشعه از اشعه ماورای بنفش کمتر است و فریم‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، بایستی بتوانند این اشعه را نیز مهار کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه الزاما یک عدسی خوب، عدسی گرانی نیست، افزود: قیمت بالای عینکها بیشتر به فریمها بازمی‌گردد که تابع مد هستند.

زرین همچنین ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت بایستی به انجمنهای علمی بیشتر اعتماد کند، گفت: راه‌اندازی دوره PhD اپتومتری بعد از چندین سال هنوز روی زمین مانده است و این حق فارغ‌التحصیلان ما است که بتوانند در داخل کشور خود، آخرین مدارج علمی را طی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *