اخبار عینک

شيشه عينك‌هاي طبي وارداتي از چين به چشم صدمه مي‌زنند

 

چين با صادرات گسترده شيشه عينك‌هاي طبي بي‌كيفيت و غيراستاندارد، سلامت بينايي ايرانيان را تهديد مي‌كند.

يك توليد كننده شيشه عينك‌هاي طبي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: كيفيت شيشه عينك‌هاي وارداتي از چين بسيار نازل بوده و در شيشه‌ عينك‌هاي نمره شده وارداتي از اين كشور، حتي نمره دو شيشه يك عينك نيز با هم نمي‌خواند و متفاوت است.

وي ادامه داد: بسياري از شيشه عينك‌هاي چيني موج و خش دارند كه اين مساله موجب اختلال در ديد و سردرد در استفاده كننده از اين عينك‌ها مي‌شود.

او خاطرنشان كرد: در برخي موارد كه افراد بعد از دريافت عينك از سردرد و اختلال در ديد شكايت مي‌كنند، پزشكان توصيه مي‌كنند كه پس از چند روز استفاده، چشم به آن عادت مي‌كند، در حالي كه در اين موارد به دليل آن‌كه شيشه‌هاي عينك متناسب و استاندارد نيستند، اگرچه چشم به آن عادت مي‌كند، اما به مرور زمان دچار آسيب مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه حتي در شيشه عينك‌هاي فتوكروميك وارداتي از چين، رنگ دو شيشه يك عينك با نمره يكسان در آفتاب متفاوت بوده و يكي تيره‌تر از ديگري مي‌شود، گفت: اين در حالي است كه در شيشه عينك‌هاي فتوكروميك آلماني، حتي اگر نمره يك شيشه صفر و نمره شيشه ديگر 10 باشد، با وجود اختلاف ضخامت بسيار، رنگ آن‌ها در آفتاب يكسان است، اما در شيشه عينك‌هاي چيني با يك ضخامت، رنگ‌هاي فتوكروميك متفاوت است.

اين توليدكننده شيشه عينك‌هاي طبي گفت: در بازديدي كه از كارخانه توليد كننده شيشه‌هاي عينك در چين داشتيم، دستگاه‌هاي مورد استفاده آن‌ها بسيار ابتدايي و ناكارا بوده و براي پايين آوردن قيمت تمام شده، محصولات خود را بسيار غير حرفه‌اي و با حداقل‌هاي ممكن توليد كرده و برايشان مهم نيست كه نمره شيشه عينك ساخته شده استاندارد است يا نه.

وي ادامه داد: در اين شرايط به دليل آن‌كه شيشه عينك‌هاي چيني بسيار ارزان‌تر از انواع مشابه مانند آلماني هستند، عينك‌ساز‌هاي داخلي از آن‌ها استقبال مي‌كنند؛ به گونه‌اي كه حدود 80 درصد از شيشه عينك‌هاي مورد استفاده مردم از نوع چيني آن است.

به گفته او در اين شرايط عجيب است كه شيشه عينك با وجود حساسيت آن و ارتباطش با سلامت چشم، مشمول استاندارد اجباري نبوده و اصلا موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، استانداري براي آن تدوين نكرده است. علاوه بر آن مشخص نيست كه با وجود مضررات شيشه عينك‌هاي چيني وارداتي براي سلامت بينايي افراد، چرا وزارت بهداشت و ديگر دستگاه‌هاي مربوطه اقدامي براي مقابله با واردات اين اجناس انجام نداده‌اند.

اين توليد كننده خاطرنشان كرد: تا حدود هشت سال پيش در اين موارد بسيار دقيق عمل شده و با توجه به كيفيت پايين و مضررات كالاهاي چيني، اجازه واردات كالاهاي طبي از اين كشور داده نمي‌شد، اما در حال حاضر واردات اين كالاها به راحتي صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر به دليل واردات شيشه عينك‌هاي نمره شده بي‌كيفيت و ارزان قيمت چيني، تنها سه كارخانه داخلي به فعاليت خود در زمينه ساخت شيشه عينك ادامه مي‌دهند، در حالي كه در گذشته تعداد زيادي از واحدها در اين زمينه فعال بودند.

او گفت: مسئولاني كه اجازه واردات اين اجناس را مي‌دهند، بايد از خود بپرسند كه چرا به عنوان مثال يك شيشه عينك با نمره خاص كه قيمت نوع آلماني آن حدود 30 هزار تومان است، توسط توليد كنندگان چيني به تجار ايراني به سه هزار تومان فروخته مي‌شود و چرا هيچ سازماني تاكنون يك جفت از اين شيشه عينك‌ها را آزمايش نكرده تا مضررات آن آشكار شود.

وي از مسئولان درخواست كرد: دولت بايد واردكنندگان شيشه عينك‌هاي چيني را مجبور كند كه برند و مارك ساخت چين را روي كالاهاي وارداتي خود حك كنند تا اجناس چيني به نام اجناس باكيفيت و به قيمت بالا به مردم فروخته نشود. در حال حاضر بسياري از شيشه عينك‌هاي بي‌كيفيت و غيراستاندارد چين به نام بهترين مارك‌هاي آمريكايي و آلماني به مردم با قيمت‌هاي بالا فروخته مي‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *